Hoe kijken Bert, Glenn en Jeff terug op de eerste weken bij IT Local?
Sinds de overname van Infotune ICT eind april zijn onze nieuwe collega’s uit Doetinchem alweer even aan boord. De hoogste tijd dus om eens kennis te maken! We spraken met drie van hen: IT-beheerder Bert en engineers Glenn en Jeff. Hoe hebben ze de overstap ervaren? En in hoeverre is hun werk veranderd?
Neem ons eens mee toen jullie het nieuws te horen kregen, hoe viel dat?
Bert: “Bij mij was het wel een… eh ik wil niet zeggen een donderslag bij heldere hemel, maar wel een bericht waarvan ik dacht oeh, wat gaat er nu gebeuren? Het voelde in het begin een beetje alsof je ontslagen werd en ergens aangenomen bent waarvan je niet weet of ze een vacature hebben, of ze iemand nodig hebben en of je daar terecht kunt. Maar ik zag ook direct al wel voordelen en snapte ook wel de keuze van de overname.” Jeff: “Over de overname was natuurlijk wel nagedacht, er is wel gekeken naar hoe beide bedrijven werken, de bedrijfscultuur en of het matcht. Maar ook was voor mij was het vanuit het niets en ik kende IT Local niet.”
Glenn was op een vergelijkbare wijze verrast door het nieuws en ook voor hem was IT Local onbekend: “En dat terwijl ik nota bene op vijf minuten afstand van kantoor Arnhem woon. Ik vroeg mij af: heb ik straks nog een baan? In principe wel natuurlijk, maar wat als het niet past of niet klikt?”
“Het voelde alsof je ontslagen werd en gelijk weer aangenomen bent bij een bedrijf dat je eigenlijk niet kent.”
Hielpen de e-mail, FAQ’s en het bezoek van Remko om de boodschap wat zachter te laten landen?
Dat beeld werd langzaam duidelijk?
“Direct de maandag erop in Arnhem beginnen… prima!”
Over dat eerste kantoorbezoek: wat viel jullie op toen je hier binnenkwam?
Voor de zuurstof doen die niet veel…
Nog andere dingen die opvielen?
Jullie rol verandert. Waar jullie eerst vrijwel alles oppakten gaan jullie je meer focussen op jullie engineers- of beheerrol. Hoe bevalt dat?
“Die nieuwe rol daar vraag ik al jaren om”
Hoe is die wisseling van rol voor jou Glenn?
“Die nieuwe rol met meer focus op het eigenlijke werk, daar vraag ik al jaren om. Die extra handjes kwamen niet en zijn er nu wel. Maar op dit moment is het nog niet erg merkbaar. Ik word nu voornamelijk betrokken bij het omzetten van systemen vanuit de overname en dat vergt veel tijd.”
Dat Glenn daarover geen woord teveel gezegd heeft, laat hij in de praktijk zien door tijdens het interview - druk typend op zijn laptop - live aan een omzetting te werken. Dat heeft ook te maken met zijn vakantie die zo gaat beginnen. Glenn: “Die stond nou eenmaal al gepland vóór het overnamenieuws, net als mijn vakantie kortgeleden. Dat helpt natuurlijk ook niet om snel dingen te veranderen. Naast die omzettingen ben ik bezig met de waan van de dag van Infotune. Dat verandert als de Servicedesk onze belletjes aanneemt en tickets oppakt. En het zal opdrogen als de migraties klaar zijn.”
“De grootste kluif qua migraties die echt moeten gebeuren hebben we bijna gehad”
Dus dat kan zo maar na je vakantie anders zijn?
Bert, hoe zit het met jouw nieuwe rol als IT-beheerder?
Hebben jullie bij die veranderingen behoefte aan opleidingen?
“Men neemt echt de tijd voor je”
Hoe is de begeleiding geweest de eerste weken? Heb jullie je een beetje welkom gevoeld?
Pakt de overstap qua reistijd goed uit?
Zijn er ook dingen die jullie missen?
Voor klanten die jullie nog niet kennen: wat typeert jullie?
Bert: “Ik hoop de rust en de ervaring.” [Glenn en Jeff beamen dat in woord en gebaar, red.]. “En ik ben een old school IT-er, dus opgevoed met Novell en dat soort dingen. Nu is het sinds Corona vooral cloud, dus de vraag is hoeveel ik aan die kennis heb. Is best wel een omschakeling.” Jeff: “Gestructureerd werken. Een drukke omgeving helpt daar niet altijd bij, dan doe je dingen half en dat vind ik lastig.” Glenn: “Ik ben graag met nieuwe dingen bezig, nieuwe dingen uitzoeken en bouwen. Zo heb ik de RMM-oplossing van Infotune (Ninja), van de grond af aan opgebouwd. IT Local werkt met een andere oplossing, dus nu wil ik de mooie dingen vanuit Ninja daarin meenemen of een andere manier vinden om die te behouden. Verder zit ik graag bij de klant, loop ik even bij de baas of onze vaste contactpersoon binnen om bij te kletsen.”
Antenneman, sportschoolman, bbq-man
Tot slot: wat moeten onze klanten echt over jullie weten?
Bert: “Dat ik achter de schermen bezig ben om hun systemen goed en betrouwbaar te laten lopen. Als ze niks merken is het goed.” Glenn: “En Bert is onze antenneman.” Bert: “Ja… die radiohobby… vroeger was dat een bakkie, tegenwoordig moet je daar gecertificeerd voor zijn. Samen met vrienden ga ik er dan op uit, bijvoorbeeld naar Bussloo of Stoombroek, om vanaf daar contact te maken via radio met andere clubs. Door zelf een antenne te bouwen. Of iets anders. Dat probeer je uit en dan kijk je wat het effect ervan is."
Jeff: “Wat klanten echt over mij moeten weten? Eeeeeh… ja… lastige vraag.“ Glenn weet echter ook hier een ragfijne typering te geven: “Jeff is onze sportschoolman.” Jeff: “Een ict’er die sport, misschien toch bijzonder. Wat ik doe? Ik geef groepslessen XCORE en Club Power bij een sportschool aan groepen van zo’n 15 personen gemiddeld.” Glenn: “Ik ben wel van het reizen en dan de hele wereld over. Zaterdag naar Chicago. En daarnaast ben ik een BBQ-man.”
Foto boven (v.l.n.r.): Glenn, Bert en Jeff