15 juli, 2025

Van Doetinchem naar Arnhem: drie nieuwe gezichten aan het woord





Hoe kijken Bert, Glenn en Jeff terug op de eerste weken bij IT Local?

Sinds de overname van Infotune ICT eind april zijn onze nieuwe collega’s uit Doetinchem alweer even aan boord. De hoogste tijd dus om eens kennis te maken! We spraken met drie van hen: IT-beheerder Bert en engineers Glenn en Jeff. Hoe hebben ze de overstap ervaren? En in hoeverre is hun werk veranderd?

Neem ons eens mee toen jullie het nieuws te horen kregen, hoe viel dat?

Bert: “Bij mij was het wel een… eh ik wil niet zeggen een donderslag bij heldere hemel, maar wel een bericht waarvan ik dacht oeh, wat gaat er nu gebeuren? Het voelde in het begin een beetje alsof je ontslagen werd en ergens aangenomen bent waarvan je niet weet of ze een vacature hebben, of ze iemand nodig hebben en of je daar terecht kunt. Maar ik zag ook direct al wel voordelen en snapte ook wel de keuze van de overname.” Jeff: “Over de overname was natuurlijk wel nagedacht, er is wel gekeken naar hoe beide bedrijven werken, de bedrijfscultuur en of het matcht. Maar ook was voor mij was het vanuit het niets en ik kende IT Local niet.”

Glenn was op een vergelijkbare wijze verrast door het nieuws en ook voor hem was IT Local onbekend: “En dat terwijl ik nota bene op vijf minuten afstand van kantoor Arnhem woon. Ik vroeg mij af: heb ik straks nog een baan? In principe wel natuurlijk, maar wat als het niet past of niet klikt?”

“Het voelde alsof je ontslagen werd en gelijk weer aangenomen bent bij een bedrijf dat je eigenlijk niet kent.”

Hielpen de e-mail, FAQ’s en het bezoek van Remko om de boodschap wat zachter te laten landen?

Bert: “Remko kwam volgens mij een uurtje na het bericht al binnen, dus we hadden nog geen tijd gehad om te laten bezinken. Maar zijn verhaal voelde voor mij wel goed.” Glenn: “Wat ik lastig vond is dat hij aangaf: zoek maar een plekje dat je fijn lijkt, ga maar aftasten. Maar… hoe moet ik dat voelen, hoe moet ik daar achter komen als ik het bedrijf nog helemaal niet ken? Als je zelf solliciteert heb je daar meer een beeld bij.”

Dat beeld werd langzaam duidelijk?

Glenn: “Toen Jappe langskwam met meer informatie werd het voor mij duidelijker en kreeg ik echt het gevoel dat er een plek voor mij was.” Bert: ”In de loop van de tijd kreeg ik een steeds beter beeld van IT Local, wat er gaat gebeuren en wanneer we over zouden gaan. Na het nieuws van de overname heb ik allereerst het thuisfront geappt. En daarna al snel de voor- en nadelen voor mijzelf op een rij gezet. Op de website gekeken wat IT Local voor een bedrijf is, hoe de bedrijfsstructuur in elkaar zit en wat het biedt aan support en dienstverlening.  Op de website kwam ik direct al interessante webinars tegen over onderwerpen waarover ik meer wilde weten. Over AI bijvoorbeeld, die heb ik meteen gevolgd.” Jeff: “Wat mij hielp om een beter beeld te vormen was het bezoek aan kantoor en de mensen daar spreken. Dat gebeurde al vrij snel toen we aanschoven in het engineersoverleg.“

“Direct de maandag erop in Arnhem beginnen… prima!”

Bert: “Wat ik trouwens wel fijn vond tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek was dat Remko voorstelde om direct de maandag erop in Arnhem te beginnen. Prima, want dan pik je snel de manier van werken op. Iedereen vond dit prettig. Want anders zouden we in Doetinchem maar denken: wat doen we hier nog?”

Over dat eerste kantoorbezoek: wat viel jullie op toen je hier binnenkwam?

Glenn: “Kantoorplanten, die hadden we niet.“

Voor de zuurstof doen die niet veel…

“O, ha ha… nee,  het was me nog niet opgevallen dat het kunstplanten zijn…”

Nog andere dingen die opvielen?

Bert: “Ik denk de fijne sfeer, relaxed. En een kantoortuin. Is toch lawaaiig, maar het is wel een lange tuin, dus als je achteraan bij Beheer zit dan valt het wel mee.” Jeff: “De open ruimte en de sfeer vielen mij ook direct op. Je kunt gemakkelijk even naar collega’s lopen. Aan de andere kant is het wel gehorig met bellen of bij een online meeting, dan is het beter om een ruimte te boeken. En waar we een vaste werkplek hadden, hebben we nu flexplekken, da’s even wennen.”

Jullie rol verandert. Waar jullie eerst vrijwel alles oppakten gaan jullie je meer focussen op jullie engineers- of beheerrol. Hoe bevalt dat?

Jeff: “Daar gaan we langzaam naartoe. Omdat er nog allerlei zaken samengevoegd worden kan dat niet vanaf dag één. Collega’s van andere afdelingen moeten bijvoorbeeld toegang hebben tot systemen en informatie om iets over te kunnen nemen. Het gaat wel steeds meer die kant op, dus geleidelijk kan ik taken gaan overdragen en mij meer gaan richten op engineeringswerkzaamheden.”

“Die nieuwe rol daar vraag ik al jaren om”

Hoe is die wisseling van rol voor jou Glenn?

“Die nieuwe rol met meer focus op het eigenlijke werk, daar vraag ik al jaren om. Die extra handjes kwamen niet en zijn er nu wel. Maar op dit moment is het nog niet erg merkbaar. Ik word nu voornamelijk betrokken bij het omzetten van systemen vanuit de overname en dat vergt veel tijd.”

Dat Glenn daarover geen woord teveel gezegd heeft, laat hij in de praktijk zien door tijdens het interview - druk typend op zijn laptop - live aan een omzetting te werken. Dat heeft ook te maken met zijn vakantie die zo gaat beginnen. Glenn: “Die stond nou eenmaal al gepland vóór het overnamenieuws, net als mijn vakantie kortgeleden. Dat helpt natuurlijk ook niet om snel dingen te veranderen. Naast die omzettingen ben ik bezig met de waan van de dag van Infotune. Dat verandert als de Servicedesk onze belletjes aanneemt en tickets oppakt. En het zal opdrogen als de migraties klaar zijn.”

“De grootste kluif qua migraties die echt moeten gebeuren hebben we bijna gehad”

Dus dat kan zo maar na je vakantie anders zijn?

Glenn: ”Ja, daar hoop ik op. De grootste kluif qua migraties die echt moeten gebeuren voordat je dingen kan overdragen hebben we als het goed is bijna gehad. De wachtwoorden zijn om en momenteel ben ik bezig om alle werkplekken voor de Servicedesk beschikbaar te maken. Dan kunnen de medewerkers zelfstandig aan de slag met onze klanten. En dan kan ik mij bezig gaan houden met nieuwe engineeringsprojecten.”

Bert, hoe zit het met jouw nieuwe rol als IT-beheerder?

“Omdat we nog steeds onze huidige klanten moeten supporten ben ik daar full-time druk mee. Uiteraard zijn er al wel meetings met het Beheerteam en zit ik op die afdeling. Zo vang ik wel op hoe het straks moet gaan worden, maar details weet ik voor mezelf nog niet. Waar ik op hoop is meer verdieping en die kans zie ik zeker: bij Infotune deden we alles, maar van alles een deel. Intune en Defender hebben we bijvoorbeeld alleen tot in de basis ingericht, dat is hier veel verder. In de nieuwe rol hoop ik ook op minder stress. In het verleden moest er heel wat gebeuren om mij in de stress te krijgen, maar omdat we in Doetinchem alles moeten doen en soms alles tegelijk kwam werd ik juist wel gestrest. Het zou fijn zijn als dit nu weer verandert.”

Hebben jullie bij die veranderingen behoefte aan opleidingen?

Jeff: “Dat is zeker iets om over na te denken. Na de migratie.” Bert: “Ik zou wel dieper de Microsoft-kant op willen. Maar nu eerst wil ik de huidige IT Local-configuraties en de processen van het Beheerteam leren kennen.” Glenn: “Kleine zijstap: die beheerprocessen doen hun werk heb ik gemerkt. Zo had ik een mooie toolbox vanuit Infotune ingeladen in mijn laptop die de beveiliging op tilt deed slaan. Ik had direct een Beheer-collega via Teams aan de telefoon.”

“Men neemt echt de tijd voor je”

Hoe is de begeleiding geweest de eerste weken? Heb jullie je een beetje welkom gevoeld?

Glenn: “Jazeker. IT Local heeft veel aandacht voor de medewerkers en men neemt de tijd voor je. Dat was ik niet gewend.” Jeff: “Eens!”  Ook Bert voelde zich welkom: “Zoals ik al zei: ik zie ook voordelen. En… ik kreeg een mooie bos bloemen en een welkomstpakket thuisgestuurd.”

Pakt de overstap qua reistijd goed uit?

Bert: “Ik ga er als Doetinchemmer wel op achteruit. Mijn reistijd was 5 minuten en is nu minimaal 40 minuten.” Glenn: ”Voor mij is het precies omgekeerd aan Bert, ideaal!” Jeff: “Ik ben 10 tot 15 minuten langer onderweg en kom daarmee op een uur uit. Het is wel de bedoeling om wat meer thuis te werken. Maar in het begin is het handig om op kantoor te zijn.”

Zijn er ook dingen die jullie missen?

Glenn: “Ja, een dakterras met bar en rookhol.” Jeff: “Nee, nog niet.” Bert: “Zou het zo niet weten, of ja… misschien toch: autonomie, zelf dingen kunnen regelen, bijvoorbeeld een licentie voor een klant. Nu gaat dat via Sales en Inkoop. Glenn: “Ik mis dat juist niet, want daarmee ben ik direct het werk en de verantwoordelijkheid kwijt.” Bert: “Het zal moeten blijken of dat dan fijner is: afstoten is fijn, maar je kunt misschien minder snel de klant helpen als zo’n proces te lang duurt. Het voordeel van vaste procedures zie ik aan de andere kant ook.”

Voor klanten die jullie nog niet kennen: wat typeert jullie?

Bert: “Ik hoop de rust en de ervaring.” [Glenn en Jeff beamen dat in woord en gebaar, red.]. “En ik ben een old school IT-er, dus opgevoed met Novell en dat soort dingen. Nu is het sinds Corona vooral cloud, dus de vraag is hoeveel ik aan die kennis heb. Is best wel een omschakeling.” Jeff: “Gestructureerd werken. Een drukke omgeving helpt daar niet altijd bij, dan doe je dingen half en dat vind ik lastig.” Glenn: “Ik ben graag met nieuwe dingen bezig, nieuwe dingen uitzoeken en bouwen. Zo heb ik de RMM-oplossing van Infotune (Ninja), van de grond af aan opgebouwd. IT Local werkt met een andere oplossing, dus nu wil ik de mooie dingen vanuit Ninja daarin meenemen of een andere manier vinden om die te behouden. Verder zit ik graag bij de klant, loop ik even bij de baas of onze vaste contactpersoon binnen om bij te kletsen.”

Antenneman, sportschoolman, bbq-man

Tot slot: wat moeten onze klanten echt over jullie weten?

Bert: “Dat ik achter de schermen bezig ben om hun systemen goed en betrouwbaar te laten lopen. Als ze niks merken is het goed.” Glenn: “En Bert is onze antenneman.” Bert: “Ja… die radiohobby… vroeger was dat een bakkie, tegenwoordig moet je daar gecertificeerd voor zijn. Samen met vrienden ga ik er dan op uit, bijvoorbeeld naar Bussloo of Stoombroek, om vanaf daar contact te maken via radio met andere clubs. Door zelf een antenne te bouwen. Of iets anders. Dat probeer je uit en dan kijk je wat het effect ervan is."

Jeff: “Wat klanten echt over mij moeten weten? Eeeeeh… ja… lastige vraag.“ Glenn weet echter ook hier een ragfijne typering te geven: “Jeff is onze sportschoolman.” Jeff: “Een ict’er die sport, misschien toch bijzonder. Wat ik doe? Ik geef groepslessen XCORE en Club Power bij een sportschool aan groepen van zo’n 15 personen gemiddeld.” Glenn: “Ik ben wel van het reizen en dan de hele wereld over. Zaterdag naar Chicago. En daarnaast ben ik een BBQ-man.”

Foto boven (v.l.n.r.): Glenn, Bert en Jeff

Delen? Ja graag!