4 november, 2024

“Blij dat ik die kans heb gekregen”





Imman Lautan is helemaal geland op het Bedrijfsbureau

Na een aantal jaren in de retail werkte Imman Lautan door de geboorte van haar zoon een tijdje niet. Inmiddels is ze een vertrouwd gezicht op ons Bedrijfsbureau. En kijkt ze nauwelijks meer op de klok of het al half zes is. Voordat ze met haar laptop naar de vergaderzaal loopt voor het interview, drukt ze nog snel even op Windows + L.

Je lockt je scherm als een vanzelfsprekende handeling. Altijd al gedaan?

“Eigenlijk pas sinds ik hier werk, april 2022. Mijn collega Janique heeft mij hier toen op gewezen. Maar sinds we met ISO bezig zijn gegaan werd dit er echt bij ons ingeramd. Als iemand nu vergeet te locken, dan krijgt ie de wind van voren. Veiligheid voor alles…”

Tweeënhalf jaar IT Local, wat heb je daarvoor gedaan?

“Echt van alles wat. Van het volgen van verschillende opleidingen - dierenartsassistent, sociaal maatschappelijke dienstverlening en verkoopmedewerker - tot werken bij een goudwisselkantoor. Mijn laatste job was bij Hamilton Bright, waar ik als sales promotor werkte en JBL-producten in de MediaMarkt verkocht. Ik merkte dat ik al die tijd zoekende was naar wat ik precies wilde. Iets met mensen helpen, dat sowieso.”

“Klanten helpen, collega’s ondersteunen… dat paste wel”

En toen kwam IT Local?

“Niet direct, want eerst werd mijn zoon geboren en heb ik een tijdje niet gewerkt. Na een paar jaar wilde ik weer aan de slag en zag ik de vacature van IT Local voor junior officemanager. Dat verhaal sprak mij aan. Klanten helpen, collega’s ondersteunen… dat paste wel. Ook een kantoorsetting en een hele andere omgeving leken mij aantrekkelijk.”

Was je niet bang om in een nerdy mannenwereld terecht te komen?

“Toch wel, maar dat beeld veranderde bij binnenkomst al snel. Want hardcore IT’ers bleken best toegankelijk te zijn en daarnaast was er ook een goede mix met niet-IT’ers van andere afdelingen. Toen ik startte waren er nog maar twee vrouwelijke collega’s, dat zijn er inmiddels negen geworden. Ik heb nu zelfs al een paar keer meegemaakt dat ‘we’ tijdens de lunch de overhand hadden. Niet alleen in aantal, maar zeker ook in de onderwerpen die werden aangesneden, ha ha.”

Nog even terug naar je sollicitatie. Geen ervaring in de IT-wereld, even uit het arbeidsproces geweest… in hoeverre moest je jezelf in het gesprek verkopen?

“Oei, da’s al weer even geleden. Ik ben er vooral positief ingegaan herinner ik me en heb het gegooid op mijn leergierigheid, instelling en motivatie. Fijn dat IT Local dat herkende en dat ik die kans heb gekregen.“

Je werkt nu op het Bedrijfsbureau, wat doet deze afdeling?

“Van alles. Officemanagement, waarvoor ik ben binnengehaald, maar ook inkoop, HR en finance vallen eronder. We zijn meestal het eerste aanspreekpunt voor klanten, leveranciers en collega’s. Met z’n vijven (Janique, Mireille, Corinne, Niels en ik) verdelen we de taken.“

Wat zijn jouw taken?

“In het begin ontlastte ik als junior officemanager vooral Mireille met bijvoorbeeld het oppakken van de telefoon, het verzorgen van de dagelijkse lunch en collega’s helpen op administratief gebied. Al snel mocht ik breder aan de slag in de functie van medewerker Bedrijfsbureau. Daarna specialiseerde ik mij weer wat meer als medewerker inside sales en nu pak ik vooral de financiële taken binnen het Bedrijfsbureau op, zoals de facturatie. Ik denk dat nu zo’n 60% van mijn tijd daaraan opgaat. 30% besteed ik aan inside sales en 10% aan officemanagement.”

“Vooral zaak om alles goed en snel te regelen”

Dat ging best snel in tweeënhalf jaar, waren er ook dingen waar je aan moest wennen?

“Een kantoorsetting betekent ook zo’n acht uur per dag achter een laptop zitten. Dat was ik niet gewend en is nog steeds wel lastig voor mij. Dus loop ik af en toe een rondje, zoek ik collega’s op om even te kletsen en haal ik koffie. Op de maandagen kan het hier trouwens qua bezetting echt druk zijn, dan komen er bij mij net iets teveel prikkels binnen en zet ik mijn headset op of werk even in een stilteruimte.

Ander puntje waar ik aan moest wennen: het uitgebreide aanbod aan producten en diensten. Dat was in het begin nogal overweldigend, zeker als je een overzichtelijke range aan JBL-speakers gewend bent. Omdat alles ook nieuw was moest ik daar echt even induiken. Een NAS, een Fortigate, Microsoft-licenties… ben eerst zelf op zoek gegaan naar de eigenschappen en voordelen en heb daarna mijn collega’s om info gevraagd. Inmiddels kan ik klanten met aanvragen op dit gebied goed helpen. Vaak is het duidelijk wat ze willen en is het vooral zaak om alles goed en snel te regelen. Soms komt het voor dat ik een ander product moet aanbieden dan de klant voor ogen heeft. Dan vraag ik onze servicedesk of een engineer om een goed alternatief.”

Voor welke vragen kunnen onze klanten nog meer bij jouw terecht?

“Eigenlijk voor alle algemene vragen. Alleen bij een storing of een IT-vraag moeten ze bij mijn servicedesk-collega’s zijn.”

Komen er ook regelmatig klanten op bezoek?

“Dat gebeurt geregeld, op beide locaties. In Arnhem zorg ik dan voor de ontvangst: jas aannemen, inschrijven, kopje koffie… dat soort dingen. Heel leuk trouwens als ik na veel telefonisch contact en e-mail het gezicht van een klant voor het eerst zie.”

Werk je ook wel eens in Houten?

“Daar zit sinds een tijdje Niels als officemanager. Voor mij voegt het dan niet veel toe om daar te gaan werken. We hebben natuurlijk geregeld contact, ook structureel via onze afdelings-dagstart. Stipt om half tien bespreken we dan via Teams/live de dingen waar we vanuit het Bedrijfsbureau tegenaanlopen en kijken we waar we elkaar mee kunnen helpen. Storing met onze tankpassen was laatst zo’n issue.”

“Ingrijpen bij Efteling-deuntjes en K3”

Met wie heb je het meest contact binnen IT Local?

“Dat is toch echt Mireille. Want ik was, zoals ik al aangaf, binnengehaald als haar vangnet. Zij werkte mij in en we zaten naast elkaar. Ook nu zitten we vaak aan hetzelfde bureaublok. En zingen we soms samen mee met de muziek die opstaat. Top 40 vind ik wel lekker, Mireille is meer van de danceclassics. Maar… geen strijd hoor, de playlist laten we graag aan anderen over. En dat pakt soms verrassend uit. Bij Efteling-deuntjes en K3 hebben we laatst wel moeten ingrijpen.”

Jullie bestellen ook de boodschappen voor de lunch. Wat zijn de hardlopers?

“Met stip op één: eieren, daar gaan in Arnhem wel drie trays in de week doorheen. Krentenbollen zijn ook heel populair.”

Welke groei/persoonlijke ontwikkeling zie je voor jezelf en ziet IT Local misschien ook?

“Op het gebied van financiële administratie ligt er steeds meer werk. Ik wil me daarin graag verder verdiepen. Nu werk ik vooral vanuit een vastomlijnd proces en voer ik specifieke onderdelen daarbinnen uit. Ik wil veel meer het waarom achter het proces en de grote lijnen snappen. Op 10 oktober ben ik daarom begonnen met de opleiding Basiskennis boekhouden. Uiteindelijk wil ik uitgroeien tot een volwaardig financieel administrateur.”

“Ik kijk nauwelijks meer op de klok”

Klinkt goed Imman!

Ja toch? ln mijn vorige werk keek ik nogal eens op de klok of het al half zes was. Dat komt nu nauwelijks meer voor. Maar dat komt misschien ook omdat hier geen klok hangt. Maar zonder dollen… de tijd vliegt om en ik heb echt zin in m’n werk!

Foto: Imman Lautan (links) naast Bedrijfsbureau-collega's Janique Moelee en Mireille Brasz

Delen? Ja graag!