12 mei, 2025

Klantcase: Elbuco





Organisatie: Elbuco  |  Branche: Consumentenelektronica   |  Klant bij IT Local sinds: 2024  |   Aantal gebruikers: 72
Elbuco is een toonaangevende speler in de markt voor high-service leaseconcepten. Het bedrijf heeft in het verleden voor enkele IT-klussen de hulp ingeroepen van de medewerkers van Clevir, nu onderdeel van IT Local. Omdat dit goed was bevallen heeft het eind 2023 IT Local benaderd om de stap naar de cloud te gaan maken. Inmiddels zit Elbuco volledig en naar tevredenheid in die nieuwe omgeving. Door een goede samenwerking, waarbij hun eigen IT-medewerkers ook veel hebben opgepakt, kon dit project ruim binnen budget en ook nog in korte tijd worden uitgevoerd. In deze case lees je er meer over.

Highlights

Van on premises naar de cloud in 7 maanden tijd (binnen afgesproken tijd)

Basis gelegd voor probleemloze migratie naar nieuw CRM-systeem

Verbeterde beveiliging door overgang van AD naar Azure AD, rolgebaseerde inrichting van de werkplek en mfa

Pilotomgeving ingericht om nieuwe IT-omgeving te testen en naar wens in te stellen

Samen opgepakt met eigen IT’ers

Project ruim binnen budget uitgevoerd

Elbuco

Elbuco is een toonaangevende speler in de markt voor high-service leaseconcepten. Voor uiteenlopende producten zoals laptops, televisies, wasmachines, fietsen en bedden, uitsluitend van A-merken. Met meer dan 50 jaar ervaring maakt het bedrijf duurzaam consumeren mogelijk, waarbij een consument of bedrijf niet langer producten bezit, maar toegang krijgt tot het gebruik met daarbij volledige service en onderhoud. Elbuco kent geen fysieke winkels, maar verzorgt voor verschillende partners de financiering, opslag, logistiek en de service naar de eindgebruiker. Er werken zo’n 60 medewerkers. Het hoofdkantoor zit in Zaltbommel.

Keuze op basis van vertrouwen

Eind 2023 nam Anne Bouk Swildens, operations director bij Elbuco contact op met IT Local om de IT-wensen vanuit haar organisatie met IT Local door te spreken. Naar de cloud - de werkplek moderniseren aan de hand van Microsoft 365 - en een verandering van het sterk verouderde CRM-systeem waren de top 2-wensen. Het contact was ontstaan doordat Elbuco in het verleden voor enkele IT-klussen de hulp had ingeroepen van de medewerkers van Clevir, nu onderdeel van IT Local.

“Bij zo’n grote verandering wil je echt een partner die ervaring heeft en waar je van op aan kunt"

Er stond ook nog een andere IT-partij op de shortlist om het project op te pakken. Maar omdat de samenwerking met IT Local/Clevir destijds goed was bevallen en ook de hernieuwde kennismaking positief uitpakte werd de keuze al snel na het eerste gesprek gemaakt. Vertrouwen speelde daarbij een doorslaggevende rol. Anne Bouk: “Bij zo’n grote verandering aan de IT-omgeving wil je echt een partner die ervaring heeft en waar je van op aan kunt, want de impact op onze organisatie is groot. IT raakt vrijwel alle processen: van logistiek en finance tot communicatie met klanten, partners en collega’s… dat moet niet opeens stilvallen.”
Klantcase: Elbuco

Van on premises naar de cloud

Na een grondige inventarisatie ging IT Local aan de slag met het project. Allereerst werd het identiteits- en toegangsbeheer aangepakt. De Active Directory (AD) verhuisde van lokaal naar de Azure-cloud. In nauw overleg met Elbuco werden de juiste rollen, profielen en functiegroepen bepaald en ingesteld. Na het instellen van de AD volgden de Exchange-migratie (e-mail, agenda en contacten) van on premises naar Office 365, het overzetten van alle data van de fileserver naar SharePoint en OneDrive, de inrichting van Intune/Autopilot om devices op afstand te kunnen beheren en de implementatie van multifactorauthenticatie (MFA) voor veilig inloggen.

Vooraf testen in een pilotomgeving

IT Local voerde  de stappen hierboven eerst uit in een pilot voor een selecte groep medewerkers. Zij konden zo vooraf de nieuwe omgeving testen en naar wens instellen. Dit zorgde voor een voorspelbaar en goed eindresultaat na volledige implementatie.

Goede samenwerkingsmodus

Alle activiteiten werden gezamenlijk opgepakt: IT Local vervulde hierin de rol van adviseur/begeleider en Elbuco zorgde zelf, meestal na een zorgvuldige kennisoverdracht, voor de uitvoering van de acties. Want op voorhand was duidelijk dat Elbuco zelf het beheer van de omgeving wilde blijven doen, met uitzondering van de licenties en de Microsoft 365-back-up.

"We zijn gedurende het traject echt samen opgetrokken"

Anne Bouk: “We zijn gedurende het traject echt samen opgetrokken. Het was aanvankelijk even zoeken, maar we hebben uiteindelijk een goede modus gevonden waarbij onze IT’ers Marco en Jaimy alle beheertaken oppakken en voor vragen en ondersteuning bij hun werkzaamheden bij IT Local kunnen aankloppen. Tijdens de migratie kwam dit ook regelmatig voor, bijvoorbeeld bij de inrichting van Intune. Onze applicaties waren niet direct klaar om via Intune uit te rollen, De IT Local-specialisten hebben toen geholpen om dit technisch op te lossen.”

Binnen planning en budget

Door de goede samenwerking, met als basis een tweewekelijkse meeting in combinatie met een gezamenlijk projectdocument, en het zelf uitvoeren van taken door Marco en Jaimy kon het project succesvol binnen de geplande tijd worden afgerond. En bleef het ruim binnen het vooraf vastgestelde budget.

En… natuurlijk ook niet onbelangrijk... Elbuco is blij met de nieuwe IT-omgeving, die goed draait en moderner en veiliger is. De basis voor migratie naar het nieuwe CRM-systeem is ook gelegd. Implementatie hiervan gaat binnenkort plaatsvinden. En voor daarna... een vervolgstap? Anne Bouk: "Zeker! Samen met IT Local wil ik kijken naar verdere stappen op het gebied van security. Denk hierbij aan een security-awareness-programma waarmee we onze medewerkers  kunnen trainen in het herkennen van phishingmail. Ook ben ik benieuwd naar de mogelijkheden van Copilot voor onze organisatie, dit zou ik graag in de praktijk willen gaan testen."

Waarmee kunnen we jouw organisatie verder helpen?

Heeft deze case je geïnspireerd en zie je aanknopingspunten met IT-uitdagingen die in jouw organisatie spelen? Bel of mail ons dan! We maken graag even tijd voor je vrij om te kijken hoe we je verder kunnen helpen.

Delen? Ja graag!