Imman Lautan is helemaal geland op het Bedrijfsbureau
Na een aantal jaren in de retail werkte Imman Lautan door de geboorte van haar zoon een tijdje niet. Inmiddels is ze een vertrouwd gezicht op ons Bedrijfsbureau. En kijkt ze nauwelijks meer op de klok of het al half zes is. Voordat ze met haar laptop naar de vergaderzaal loopt voor het interview, drukt ze nog snel even op Windows + L.
Je lockt je scherm als een vanzelfsprekende handeling. Altijd al gedaan?
Tweeënhalf jaar IT Local, wat heb je daarvoor gedaan?
“Klanten helpen, collega’s ondersteunen… dat paste wel”
En toen kwam IT Local?
“Niet direct, want eerst werd mijn zoon geboren en heb ik een tijdje niet gewerkt. Na een paar jaar wilde ik weer aan de slag en zag ik de vacature van IT Local voor junior officemanager. Dat verhaal sprak mij aan. Klanten helpen, collega’s ondersteunen… dat paste wel. Ook een kantoorsetting en een hele andere omgeving leken mij aantrekkelijk.”
Was je niet bang om in een nerdy mannenwereld terecht te komen?
Nog even terug naar je sollicitatie. Geen ervaring in de IT-wereld, even uit het arbeidsproces geweest… in hoeverre moest je jezelf in het gesprek verkopen?
Je werkt nu op het Bedrijfsbureau, wat doet deze afdeling?
Wat zijn jouw taken?
“Vooral zaak om alles goed en snel te regelen”
Dat ging best snel in tweeënhalf jaar, waren er ook dingen waar je aan moest wennen?
“Een kantoorsetting betekent ook zo’n acht uur per dag achter een laptop zitten. Dat was ik niet gewend en is nog steeds wel lastig voor mij. Dus loop ik af en toe een rondje, zoek ik collega’s op om even te kletsen en haal ik koffie. Op de maandagen kan het hier trouwens qua bezetting echt druk zijn, dan komen er bij mij net iets teveel prikkels binnen en zet ik mijn headset op of werk even in een stilteruimte.
Ander puntje waar ik aan moest wennen: het uitgebreide aanbod aan producten en diensten. Dat was in het begin nogal overweldigend, zeker als je een overzichtelijke range aan JBL-speakers gewend bent. Omdat alles ook nieuw was moest ik daar echt even induiken. Een NAS, een Fortigate, Microsoft-licenties… ben eerst zelf op zoek gegaan naar de eigenschappen en voordelen en heb daarna mijn collega’s om info gevraagd. Inmiddels kan ik klanten met aanvragen op dit gebied goed helpen. Vaak is het duidelijk wat ze willen en is het vooral zaak om alles goed en snel te regelen. Soms komt het voor dat ik een ander product moet aanbieden dan de klant voor ogen heeft. Dan vraag ik onze servicedesk of een engineer om een goed alternatief.”
Voor welke vragen kunnen onze klanten nog meer bij jouw terecht?
Komen er ook regelmatig klanten op bezoek?
Werk je ook wel eens in Houten?
“Ingrijpen bij Efteling-deuntjes en K3”
Met wie heb je het meest contact binnen IT Local?
Jullie bestellen ook de boodschappen voor de lunch. Wat zijn de hardlopers?
Welke groei/persoonlijke ontwikkeling zie je voor jezelf en ziet IT Local misschien ook?
“Ik kijk nauwelijks meer op de klok”
Klinkt goed Imman!
Ja toch? ln mijn vorige werk keek ik nogal eens op de klok of het al half zes was. Dat komt nu nauwelijks meer voor. Maar dat komt misschien ook omdat hier geen klok hangt. Maar zonder dollen… de tijd vliegt om en ik heb echt zin in m’n werk!