5 oktober, 2025

Klantcase: AIMMS





Organisatie: AIMMS  |  Branche: Softwareontwikkeling  |  Klant bij IT Local sinds: 2019  |   Aantal gebruikers IT-omgeving, wereldwijd: 71

AIMMS helpt toonaangevende bedrijven over de hele wereld betere beslissingen te nemen in complexe situaties. Dat doet het met intelligente producten, software waar veel wiskunde om de hoek komt kijken. Jan-Willem van Crevel is als Chief Product Officer voornamelijk bezig met de strategie en doorontwikkeling van die producten, maar heeft binnen AIMMS ook de interne IT onder zijn hoede. De dagelijkse uitvoering hiervan ligt bij IT-beheerder Frank. Sinds 2019 zorgt IT Local voor IT-ondersteuning op die momenten waar dat nodig is, bijvoorbeeld tijdens vakantie van Frank of als er extra expertise gevraagd wordt. IT Local verzorgt daarnaast de back-ups en restore-tests. Jan-Willem is heel tevreden over de samenwerking: “Het geeft mij veel gemoedsrust dat er een goede partij zit waar we op terug kunnen vallen en die dingen oplost als dat nodig is.”

Highlights

Gemoedsrust op het gebied van intern IT-beheer door waardevolle ondersteuning in de vorm van aanvullende IT-expertise en -capaciteit

Zorgeloze vakanties voor IT-beheerder dankzij vakkundige waarneming van werkzaamheden

Zekerheid van snelle toegang tot data bij dataverlies door verzorging van Microsoft 365-back-ups en maandelijkse restore-test

ISO 27001-certificaat behaald, mede dankzij restore-testing en aanvullende verbeteringen in de IT-omgeving

AIMMS biedt intelligente software waarmee organisaties betere beslissingen kunnen nemen in ingewikkelde situaties. De wiskundige modellen helpen planners, analisten en business teams die regelmatig keuzes moeten maken met veel variabelen, regels en onzekerheden, vooral in supply chain, productie, energie en dienstverlening. AIMMS werkt wereldwijd voor aansprekende klanten als Heineken, ASML, DHL en HP. Van de ruim 70 medewerkers werkt het grootste deel op het hoofdkantoor in Haarlem, zo’n 20% werkt in het buitenland. Sinds juni maakt AIMMS deel uit van de Deense investeerder GRO.

Jan-Willem van Crevel is binnen AIMMS als Chief Product Officer verantwoordelijk voor het product en het cloudplatform voor klanten. Daarnaast is hij Chief Information Security Officer (CISO) en heeft hij de interne IT onder zijn hoede.

Klantcase: AIMMS
Jan-Willem: “In de bijna dertien jaar die ik nu bij AIMMS werk is de organisatie flink gegroeid en is mijn portefeuille ook veranderd. Omdat we klanten over de hele wereld bedienen, alleen Antarctica niet, spreek ik bijna dagelijks met mensen in allerlei landen in de wereld. Vanochtend Australië en de volgende call kan zomaar in Brazilië zijn. Onze klanten zijn vrijwel allemaal Fortune 500-bedrijven, zoals Heineken, Akzo Nobel en Philips. Als we een partnermeeting gaan doen is dat altijd even puzzelen met al die tijdzones.“

“Veel wiskunde, veel natuurkunde”

Vóór zijn AIMMS-periode zat Jan-Willem bij een ander SAAS-bedrijf, in marketingautomatisering: “Dat heb ik opgericht met een aantal andere mensen. Ik heb een ingenieursachtergrond; veel wiskunde, veel natuurkunde.”

Betere beslissingen nemen met behulp van wiskunde
“Wiskunde is ook de motor van ons product, dat best lastig is om goed uit te leggen. De korte versie: dankzij onze producten kunnen mensen in hele complexe situaties met behulp van wiskunde betere beslissingen nemen, in situaties waarbij je heel veel factoren moet afwegen en je hoofd het gewoon niet aankan. Eigenlijk hebben we twee producten. SC Navigator is een kant-en-klaar-product dat je als bedrijf inzicht geeft hoe jouw supply chain-netwerk er idealiter uit moet zien en hoe je het vervolgens benut. Je kunt je voorstellen dat als je een paar duizend producten hebt, een paar duizend klanten, tien fabrieken en tien distributiecentra, je zoveel opties krijgt dat software je echt kan helpen. Het andere product is een softwareproduct waarmee je als bedrijf zelf maatwerkapplicaties kunt bouwen. Dat kan van alles zijn. Zo heeft Transavia bijvoorbeeld een applicatie met onze software om zo slim mogelijk hun crews op vliegtuigen in te delen.”

Klantcase: AIMMS

IT Local: achtervang voor de interne IT

De interne IT, waar IT Local om de hoek komt kijken, beschouwt Jan-Willem als een bijbaantje: “Om het even in perspectief te plaatsen: onze Azure-rekening voor het cloudplatform is van een heel andere orde, een factor 20, dan het bedrag dat we aan interne IT uitgeven. Maar die interne IT is natuurlijk wel belangrijk. Mijn grootste belang is om er vooral geen omkijken naar te hebben, want we zijn een productbedrijf dat het moet hebben van productinnovatie en dat slokt heel veel tijd op. Dat is de reden dat we destijds IT Local (toen nog Clevir) aan boord hebben gehaald.”

“Het geeft mij veel gemoedsrust dat er een goede partij zit waar we op terug kunnen vallen en die dingen oplost als dat nodig is”

Gemoedsrust… dat is veel waard
Jan-Willem wilde een achtervang hebben voor het Microsoft 365-stuk, maar zocht ook een IT-partner die echt op de hoogte is van Microsoft 365. Een partij die hen kent en die in de systemen kan. Jan-Willem: “We hebben zelf één IT-beheerder in dienst, Frank. Als hij tegen zaken aanloopt die voor hem te complex zijn of waar hij ondersteuning bij nodig heeft, dan is het prettig dat ie dan een beroep kan doen op externe kennis en kunde. We nemen bij IT Local geen enorm dienstenpakket af, maar het geeft mij veel gemoedsrust dat er een goede partij zit waar we op terug kunnen vallen en die dingen oplost als dat nodig is. Een heel concreet voorbeeld: vorige week hadden we een verdenking van een breach, dan belt onze ISO naar IT Local met de vraag: kunnen jullie onderzoeken of er inderdaad een indringer is en zo ja of die wat te pakken heeft gehad? Dan is het fijn dat dit direct wordt opgepakt. Om op zo’n moment naar een leverancier te zoeken… dat is heel lastig.”

"Vanaf dag één voelde ik het vertrouwen”

In 2019 heeft Jan-Willem naast IT Local ook met enkele andere IT-bedrijven een verkennend gesprek gevoerd: “Ik was op zoek naar een partij die bij ons past en dat moest een kleine partij zijn. Lekker hands-on en toegewijd… die eerst iets oplost en pas later kijkt naar SLA’s en andere dingen waarover je ruzie kunt maken. IT Local vertrouwde ik op dat gebied vanaf dag één en ik merkte dat Remko en Pierre, mijn gesprekspartners uit die tijd, net als ik wilden samenwerken met het perspectief op een langetermijnrelatie.

Dat betekent ook dat wij een goede partner moeten zijn, want je krijgt de service die je verdient. Ik gun onze partners altijd een goed belegde boterham en niets dan succes en dat is omdat ik niet ieder jaar op zoek wil naar nieuwe leveranciers, zonde van de tijd.”

Ondersteuning, Microsoft-licenties, back-ups en restore-tests

Zoals aangegeven helpt IT Local AIMMS in de ondersteuning van hun interne IT. Jan-Willem: “Als Frank op vakantie is neemt IT Local zijn werk over en fungeert als Servicedesk. Hij kan dan met een gerust hart weg.” De interne IT volledig uitbesteden ziet Jan-Willem niet zitten: “Dat is omdat ik geen ervaring heb met het volledig uitbesteden van werkplekbeheer. Als iemand dan een laptop nodig heeft of de printer het niet doet, stapt er dan iemand in de auto? Dat weet ik gewoon niet en dan is het best handig dat Frank hier zit. Ook fijn dat hij bij IT Local kan aankloppen als hij iets niet weet of even wil sparren. Een mooi voorbeeld is het inrollen van de werkplekken in Intune. IT Local heeft hiervoor destijds de opzet gemaakt en een paar devices voorbereid. Frank heeft het daarna verder opgepakt.”

“Frank kan met een gerust hart op vakantie”

De diensten die AIMMS van IT Local afneemt gaan verder dan alleen ondersteuning. IT Local regelt ook de Microsoft-licenties, verzorgt dagelijkse back-ups en één keer per kwartaal restore-tests. Jan-Willem: “Die back-ups zijn onze ransomware-attack-beveiliging. In Microsoft 365 zitten heus wel back-ups, maar als iemand ooit in de tenant inbreekt, data versleutelt en losgeld vraagt, dan is er een fallback, de back-up die we iedere 24 uur via IT Local laten maken. En als je back-ups laat maken moet je ook restore-tests doen om er zeker van te zijn dat je de data als het nodig is kunt herstellen. Je zal net zien dat als je van een back-up gebruik moet maken je iets blijkt te missen. Ik wil niet tegen een klant hoeven zeggen: vreselijk vervelend, maar we dachten dat we goed werkende back-ups hadden. Daar kun je niet mee aan komen zetten, zeker niet bij het soort klanten waar wij mee werken.”

“We doen ISO niet voor die sticker op de deur”

Het belang van goede informatiebeveiliging
“Restore tests waren ook belangrijk in de bewijsvoering voor onze ISO 27001-certificering. IT Local heeft met het organiseren en het uitvoeren van die tests, maar in de beginperiode van onze samenwerking ook door het strakker neerzetten van de interne IT-omgeving, bijgedragen aan het behalen van ons certificaat. We zijn overigens niet ISO-gecertificeerd vanwege die sticker op de deur, maar omdat we de verantwoordelijkheid voelen en de informatiebeveiliging goed geregeld willen hebben. Onze klanten slaan de data bij ons op en die willen de zaakjes op orde hebben. Als het ooit mis zou gaan... dat zou heel ernstig kunnen worden, zeker bij Amerikaanse bedrijven... dat kan het einde van je bedrijf betekenen. Omdat we informatiebeveiliging serieus nemen gaan we nu ook voor een SOC 2-certificering.”

Klantcase: AIMMS

Geruisloos en zeer plezierig samenwerken

Jan-Willem is tevreden over de samenwerking met IT Local. “Het verloopt geruisloos zou ik zeggen. Heb er geen omkijken naar: het werkt, het draait, IT Local doet haar ding en af en toe, eens per kwartaal, checken we of alles goed loopt en of er nog projecten zijn. Als er iets moet gebeuren schieten we een ticket in en dan wordt ’t afgehandeld."

“Ik heb er geen omkijken naar: het werkt, het draait…”

"Ik heb zeker ook het idee dat Frank IT Local vertrouwt en dat de samenwerking met Pierre, waar hij voornamelijk mee werkt, soepel loopt. Frank is iemand die heel nuchter is en vooral op de inhoud zit: hij kijkt of de IT Local-mensen doen wat ze beloven en of ze hem helpen als hij ze nodig heeft. Als we de kwartaaltest van de disaster recovery niet hebben ontvangen, dan gaat het daar over.

We verkopen uiteindelijk geen product meer dankzij IT Local, maar als onze medewerkers hier hun werk kunnen doen doordat de IT perfect geregeld is en er niet voortdurend geld gestolen wordt doordat de informatiebeveiliging niet klopt, dan ben ik heel tevreden.”

Waarmee kunnen we jouw organisatie verder helpen?

Heeft deze case je geïnspireerd en zie je aanknopingspunten met IT-uitdagingen die in jouw organisatie spelen? Bel of mail ons dan! We maken graag even tijd voor je vrij om te kijken hoe we je verder kunnen helpen.

Delen? Ja graag!