Na dertien jaar verruilde je in 2021 Scherpenzeel voor Arnhem. Er was toen, net als nu, ontzettend veel vraag naar mensen met jouw achtergrond en ervaring. Wat maakte dat je voor IT Local koos?
“Piet, onze toenmalige directeur, had een helder verhaal en een duidelijke visie. Precies in het straatje wat ik zocht: een push op cloudinnovatie. En een bijkomend praktisch voordeel: het was voor mij dichter in de buurt.”
Waar houd je je binnen IT Local zoal mee bezig?
“In mijn rol als technisch consultant houd ik mij uiteraard bezig met migraties naar de cloud(werkplek), maar ook met cybersecurity en het uitdenken en realiseren van oplossingen met behulp van het Microsoft Power Platform.
Op security-gebied heb ik recent voor een paar klanten een zogenaamde CSAT-scan uitgevoerd, dat is een grondige nulmeting van hoe je er met je bedrijf voor staat qua cybersecurity. Uit zo’n scan komen interessante dingen naar voren. Wat het meest voorkomt bij bedrijven is dat de Microsoft-standaardset aan beveiligingsopties niet geactiveerd is en dat er weinig tot geen beleid is. Na een scan adviseer ik over vervolgacties, waarbij de accountmanager ook om de hoek komt kijken, want er staan natuurlijk wel kosten tegenover. De keuze is dan aan de klant. In het opvolgen van ons advies worden we overigens wel strenger; we willen toe naar een security-baseline voor onze klanten: een set aan maatregelen die je sowieso moet doorvoeren om het veilig te houden.”
Hoe maak je gebruik van het Power Platform?
“Bij het ontwikkelen van Power-oplossingen ben ik een manusje van alles. Als ik zie dat er iets slimmer kan bij de klant dan kan ik dat soms het beste zelf ontwikkelen op het Power Platform, zonder dat ik onze developers inschakel. Gaat net even sneller en dan kunnen zij zich met de grotere zaken bezighouden. Het Power Platform is zo laagdrempelig dat een klant zelf ook aan de slag kan op het platform. Maar vooral kleine bedrijven hebben geen tijd hiervoor. En om eerlijk te zijn: soms kijken ze ook te gefocust naar één bepaalde oplossing, terwijl ze aan het grotere probleem voorbijlopen. Ik kan dan helpen bij het uitzoomen, alle aspecten betrekken en de beste oplossing adviseren.”
Technisch consultant, business consultant, engineer… waarin verschilt jouw werk met dat van jouw collega’s?
“Het verschil ten opzichte van een engineer zit vooral in de rol die je speelt: mijn rol is meer adviserend in plaats van uitvoerend. En in vergelijking met onze business consultant zit ik meer op de techniek, waar hij meer op de processen zit. Nu zijn die rollen binnen IT Local niet honderd procent afgebakend, daar zijn we nét te klein voor. Daardoor doe ik soms ook de inrichting van een project, dus de uitvoering. Wat je in z’n algemeenheid ziet is dat door de transitie naar de cloud we met IT Local steeds meer opschuiven naar de functionele as, waardoor de engineersfunctie meer opschuift richting consultancy.”
En hoe vullen jullie elkaar aan?
“Bij ingewikkelde problemen help ik de engineer en af en toe pakken we samen iets op in het kader van ‘waarborgen van kennis’. Bij een inventarisatie van de IT-omgeving van de klant is tegenwoordig vaak het koppeltje ‘business consultant’ plus ‘engineer’ actief. Als het heel technisch wordt vraagt sales mij om mijn collega’s te assisteren bij zo’n inventarisatie. Die samenwerking werkt overigens goed: we stellen andere vragen en we leren van elkaar.”
Adviseren binnen een Microsoft-omgeving, is dat eigenlijk wel uitdagend?
“Absoluut, die Microsoft-omgeving bevat een enorm scala aan producten en opties. Voor een vraagstuk zijn daarmee heel veel verschillende oplossingen mogelijk. Mooi om dat uit te diepen en daarbinnen het best passende te kiezen voor de klant.”
“Verplicht naar kantoor om de controle te behouden vind ik echt achterhaald”
In jouw rol ben je natuurlijk veel onderweg. Welk deel van jouw tijd ongeveer? En ben je voor de rest dan op kantoor of werk je vanaf huis?
“Zo’n één à twee dagen in de week bij ik bij de klant, de rest op kantoor of thuis. Thuis werk ik vooral om zaken uit te werken en voor elkaar te krijgen. Dat gaat op kantoor wat lastiger doordat collega’s mij zien zitten en vragen stellen en door andere kantoortuin-afleidingen. Ik ben er groot voorstander van dat je als bedrijf je medewerkers de verantwoording geeft waar te werken. Bij ons kan dat dus, maar ik zie om mij heen ook voorbeelden waar het niet kan. Dan hoor ik over thuiswerken dat dat niet kan omdat het management korte lijnen belangrijk vindt en bang is dat medewerkers andere dingen doen. Ik vind die gedachte achterhaald; de controle moet niet zitten in aanwezigheid, maar in output. De nieuwe generatie accepteert dit ook niet meer.”
Op welk moment schuif jij aan bij de klant?
“Op verschillende momenten. Natuurlijk tijdens de projecten bij de klant waar ik bij betrokken ben. Die projecten volgen vaak uit de IT-roadmap die we met en voor de klant maken en die we regelmatig bespreken en bijwerken. Ik schuif ook aan - wat ik al eerder vertelde - als sales mij vraagt om te assisteren bij een inventarisatie. Meestal zit ik met de IT-verantwoordelijke aan tafel, soms ook met project-stakeholders.“
Wie bepaalt jouw dagelijkse planning?
“Dat is een samenspel tussen Amber, onze projectmanager, en mij. Een deel van mijn werk plan ik zelf in, zoals terugkerende taken. Wat overblijft vult Amber op.”
“Veel bedrijven vullen nog onnodig lijstjes in”
Je neemt als technisch consultant een kijkje in de keuken van verschillende bedrijven. Wat zie jij als de nummer 1-quick win waarmee ieder bedrijf aan de slag kan?
“Veel bedrijven vullen nog lijstjes in en kopiëren en plakken stukjes tekst van het ene naar het andere document/programma. Vaak onnodig, want herhalend werk kun je goed automatiseren, bijvoorbeeld via het Power Platform waar ik het al over had. Versimpelen van taken door automatisering zie ik sowieso voor de toekomst als een belangrijke IT-ontwikkeling.”
Tegen welke uitdagingen loop jij het vaakst aan?
“Planningsissues; bij onszelf, maar vooral bij de klant. Dat kan komen doordat het gewoon druk is, maar het komt ook voor dat er tijdens een project oude lijken uit de kast komen die de planning frustreren. Dan is het voor mij zaak om die situatie goed en op een begrijpelijke manier aan de klant uit te leggen. Vaak is er dan begrip.”
“De meest kritische medewerkers betrek ik het liefst bij een project”
Een nieuwe softwareoplossing, een andere manier van werken… hoe zet je jouw communicatieskills in als medewerkers in de weerstandmodus schieten?
“Dat komt meestal bij medewerkers voor die langere tijd op één bepaalde manier hebben gewerkt. Hen betrek ik het liefst bij een project, want dan weet ik dat we niets over het hoofd zien en uiteindelijk iedereen meebeweegt. Vooraf maak ik dan de impact van het project duidelijk, bespreek ik de zorgen en vraag ik goed door om zo de angel bloot te leggen. In mijn communicatie benadruk ik vooral de voordelen van de verandering. Dat werkt vaak goed. Begrip tonen en geduldig zijn helpen ook om mensen mee te krijgen. En natuurlijk hebben we ons customer success-team dat verder ondersteunt bij veranderingen.”
Wat zeggen jouw collega’s als we hen vragen: bij welk project denk je direct aan Bart?
“Mijn voorspelling: de cloudmigratie bij Kind&co ludens… in anderhalf jaar tijd van een lokaal werkende omgeving naar volledig in de cloud. Aan die transitie had ik een grote bijdrage. Daar ben ik ook echt trots op.”
"Een metalen pin van knie tot enkel”
Een vraag over je grootste misstap bij IT Local kan natuurlijk niet uitblijven…
“Dan denk ik aan een aanname die niet klopt of iets over het hoofd zien bij een inventarisatie…”
Je collega’s zouden wat anders noemen…
“O ja, mijn val van de trap op kantoor… een letterlijke misstap. Met als gevolg: kuit- en scheenbeen gebroken. Plus een metalen pin van knie tot enkel die er nog steeds zit en er ook in blijft. Daar heb ik lang last van gehad. Het is nu bijna weer richting normaal. Op zo’n moment is het fijn dat je thuis kunt werken. Autorijden kon ik na een tijdje wel in mijn automaat, maar dat mocht verzekeringstechnisch niet. Gelukkig haalden mijn collega’s mij af en toe thuis op om op kantoor te kunnen zijn, want de muren komen op een gegeven moment op je af.“
Konden je collega’s direct wat vragen aan je stellen. Welke vragen krijg je vaak van hen?
“Meestal op het vlak van klantspecifieke info en technisch advies. In het laatste geval gaat het dan over meedenken in bepaalde oplossingen of doen collega’s een beroep op mijn productkennis. Maar soms is een vraag ook heel praktisch, bijvoorbeeld waar een bepaalde functie in een applicatie zit.”
Als je zelf ergens echt niet uitkomt, bij wie kun jij dan terecht voor hulp en advies?
“Soms ook bij collega’s en als zij ook het antwoord niet hebben dan wordt het Googelen of Copilot. Copilot helpt mij vooral een start te maken met een bepaald vraagstuk. Ik kom met een paar gerichte vragen vaak tot een goede eerste opzet. En op punten waar ik zelf nog niet aan had gedacht.“
“Trendherkenning, daar is AI echt goed in”
Hoe helpt AI onze klanten?
“AI biedt ondersteuning bij al die gemakkelijke, repeterende taken die tijd kosten, maar niet echt voldoening geven. Zodat medewerkers zich kunnen bezighouden met leuker werk en dingen waar ze goed in zijn. Ik verwacht verder dat AI een nog grotere rol gaat spelen in trendherkenning, bijvoorbeeld op het gebied van security. Afwijkingen aan elkaar koppelen kan via AI sneller dan ooit. Daar gaan onze klanten van profiteren en ik in mijn werk ook.“
Plezier in je werk, wat is dat voor jou?
“Plezier zit bij mij vooral in uitdagingen. En dat bedoel ik heel breed, niet alleen technische uitdagingen. Op dit moment zit die uitdaging in mijn teamcoaching-rol en mijn architecten-rol. In die laatste rol pak ik in een project het gehele traject op, van pre-sales tot uitvoering.“
Tot slot: wat staat er nog op jouw IT-bucketlist?
“Een AI-uitdaging: een oplossing ontwikkelen met daarin AI geïntegreerd.”